Касовий розрив на підприємстві: як виникає і чим загрожує

views
63

Теорія чи реальність

 

Всі ми хоча б одного разу стикалися з браком коштів на підприємстві, а значить — і з касовим розривом, навіть якщо не розуміли, що це. Бо касовий розрив — це не просто термін на папері, а ситуація, коли в компанії не достатньо коштів для поточних виплат по зобов’язаннях. 

Ваш відділ продажів не виконав план — і вам нема чим платити заробітну плату персоналу. Одна з партій товару виявилася з браком — і ви не можете розрахуватися з постачальником сировини. Великий клієнт не оплатив ваші послуги — і вам нема чим розплатитися з кредитними установами. Знайомі ситуації? 

 

Отже: касовий розрив виникає, коли обсяг і терміни надходжень грошових коштів від покупців не збігаються з обсягом і термінами погашення поточних зобов’язань перед постачальниками, підрядниками та персоналом.

 

Фінансовий сніговий ком

Зрозуміло, що якщо ви не можете розрахуватися за зобов’язаннями, це може спричинити небажані наслідки, такі як:

1. Штрафні санкції (від постачальників чи кредитних установ)

2. Неповне постачання товару, а отже і зниження обсягів продажів

3. Дестабілізація соціально-трудових відносин з персоналом

4. Порушення виробничого процесу (що дуже суттєво для виробничого підприємства)

4. Погіршення відносин з контрагентами та, взагалі, нанесення невиправної шкоди вашій діловій репутації.

Діагностуй хворобу на ранній стадії

Навіть короткостроковий дефіцит грошей може призвести до серйозної фінансової напруги на підприємстві, яка буде зростати як сніговий ком. Тоді тимчасовий касовий розрив перетвориться в загрозу фінансового банкрутства. І ми не перебільшуємо. Тому необхідно не тільки знати, як уникнути чи подолати касовий розрив, але й вміти його вчасно зафіксувати, щоб одразу вжити заходів щодо стабілізації ситуації.  

 

Щоб виявити касовий розрив або фінансову напругу, необхідно скласти докладний звіт про рух грошових коштів, спочатку плановий, а потім і фактичний. Для цього необхідно зібрати наступні дані:

– залишок грошових коштів на розрахункових рахунках та в касі підприємства на початок періоду (ГК);

– відобразити планове надходження коштів від дебіторів, за кожний робочий день за період (НК);

– відобразити суму платежів постачальникам, підрядникам, персоналу, податкових зобов’язань за період (ПП).

А далі слід застосувати формулу розрахунку залишку грошових коштів на кінець періоду (ЗГК):

                                                           ЗГК = ГК +НК -ПП

 

Якщо ЗГК буде негативним, то це і буде зображувати касовий розрив. 

Таким чином можна спрогнозувати фінансову напругу протягом місяця та вчасно визначити касовий розрив, не чекаючи на його сумні наслідки.

 

Краще не допускати, ніж ліквідувати

Кожний підприємець розуміє, як важливо «тримати руку на пульсі». Але як звести вірогідність виникнення касового розриву до мінімуму? Розгляньмо основні причини касового розриву на підприємстві.

 

Як правило, для виникнення касового розриву є лише дві передумови: недосконале фінансове планування на підприємстві та відсутність ефективних інструментів для закриття касового розриву.

 

Грамотна фінансова політика — це вже 80% успіху

Тому насамперед вам потрібне правильне внутрішньофірмове планування руху грошових потоків в короткій та середній перспективі (від тижня до 6 місяців). Цим повинен займатися досвідчений фінансист, який знає, як розробити грамотну фінансову політику підприємства.

Треба врахувати строки та обсяг надходження грошових коштів від покупців і з інших джерел (банки, фінансові установи, компанії партнери, внески засновників) та графік виплати й обсяг зобов’язань підприємства. 

При чому дуже серйозною помилкою може стати непродумана фінансова політика підприємства щодо своїх покупців. Але про це та розробку ефективних інструментів для ліквідації касового розриву ми поговоримо наступного разу. Ця тема варта окремо статті. 

Головне, що розуміючи серйозні наслідки та причини касового розриву, ви зможете не тільки вчасно передбачити його настання, але і не допустити виникнення небезпечної фінансової напруги на підприємстві.

 

На завершення треба додати, що якщо ви не розумієте, як краще розробити оптимальну фінансову політику для вашої компанії або вона вимагає корегування, то ви завжди зможете звернутися до нашого фахівця за допомогою. Це дозволить вам професійно розв’язати дані питання з огляду на специфіку саме вашого бізнесу. Звертайтеся за телефоном: +380 63 724 96 84

error:
Догори