Аліменти на карантині?

Карантин вніс корективи не тільки у наше повсякденне життя і роботу, а й у безліч інших життєвих ситуацій, досить непростих і без обмеження фізичного доступу до більшості  державних органів. Такою ситуацією для багатьох може бути «вибивання» аліментів на утримання дитини від колишньої «половинки».

Давайте розбиратися, як ефективно впливати на процес  примусового стягнення аліментів з боржника, пропоную розпочати спочатку.

Куди піти, куди податися…..

Якщо ви маєте на руках судовий наказ про стягнення аліментів з другого з батьків дитини і вирішили, що підете шляхом примусового виконання цього наказу, тобто через виконавчу службу, необхідно визначитися куди його надіслати (так, так, все будемо надсилати бо СИДИМО ВДОМА і БЕРЕЖЕМО СЕБЕ І СВОЇХ БЛИЗЬКИХ). Так судовий наказ можна направити до державної виконавчої служби або ж приватному виконавцю.

В будь якому випадку, виконавчий документ (ваш судовий наказ) пред’являється за місцем проживання, перебування, роботи боржника або за місцезнаходженням його майна. Право вбору місця відкриття виконавчого провадження між кількома органами державної виконавчої служби, що можуть вчиняти виконавчі дії щодо виконання рішення на території, на яку поширюються їхні функції, належать стягувачу – вам. Тобто, якщо ваш боржник проживає в одному місті, а працює в геть іншому, ви обираєте відділ державної виконавчої служби (ВДВС) або приватного виконавця для відкриття виконавчого провадження за власним вибором. Знайти приватного виконавця доволі просто: достатньо зайти на сайт Міністерства юстиції України – https://minjust.gov.ua/ndd/diyalnist_pr_vukon, де розміщено Єдиний реєстр приватних виконавців України, обрати регіон пошуку, і система самостійно знайде приватних виконавців, які  зможуть надати кваліфіковану допомогу. Знайти необхідний ВДВС відповідно до обраного вами місцезнаходження або місця роботи боржника можна на тому ж сайті Міністерства юстиції України https://minjust.gov.ua/ddvs/regional-offices/upr-ta-viddily-dvs.

Таааак, визначились що надсилаємо, куди надсилаємо тепер розберемось ЯК надсилаємо. Для того, щоб ваш наказ виконавець прийняв до виконання необхідно надіслати його разом з заявою про відкриття виконавчого провадження (оригінал наказу додаєте до цієї заяви). У заяві про примусове виконання рішення стягувач (тобто ВИ) зазначає свій ідентифікаційний номер, рахунки в банківських установах для отримання ним коштів, стягнутих з боржника, також зазначає суму, яка частково сплачена боржником за виконавчим документом, за наявності часткової сплати. Крім цього ви маєте право зазначити відомості, що ідентифікують боржника чи можуть сприяти примусовому виконанню рішення (рахунок боржника, місце роботи чи отримання ним інших доходів, конкретне майно боржника та його місцезнаходження тощо),. Чим більше корисної інформації про боржника ви зазначите, тим оперативніше зможе провести пошуки і виконавчі дії виконавець. Але, не забуваємо керуватись здоровим глуздом, зазначаємо реально цінне майно: нерухомість, автівки, тощо, до шкарпеток не доходимо. Доречі,  стягувачі аліментів звільнені від сплати авансового внеску.

Направити заяву можна поштою, кур’єром, деякі ВДВС запровадили приймання документів через свої «поштові ящики», які поставили біля входу до відділу, так що варіантів море. Але раджу обирати такий, який вимагає від вас мінімум пересування та дає максимум інформації щодо моменту отримання вашої заяви. Зазвичай поштове відділення знаходиться у пішій доступності від дому, що дає можливість направити заяву цінним або рекомендованим листом, і через інтернет відстежити доставку відправлення. Якщо ж ви зовсім не виходите з дому – викликайте кур’єра.

Починаємо біг по колу….

Направивши наказ на примусове виконання рішення більша частина людей, особливо ті, хто стикається з цим вперше впевнені у тому, що нарешті все майже скінчилось, вони вже на фінішній прямій: зараз почнуть надходити кошти, повертатися майно, життя почне налагоджуватися. Але вони сильно помиляються, все лише тільки починається….

А починається все з відкриття виконавчого провадження. Відповідно до п. 5 ст. 26 Закону України «Про виконавче провадження» (далі за текстом – Закон), виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов’язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.

Згідно із ч. 3 п.1 ст. 28 Закону документи виконавчого провадження доводяться до відома або надсилаються адресатам не пізніше наступного робочого дня з дня їх винесення. Тобто,  в ідеалі Виконавець на наступний день після отримання вашої заяви повинен винести постанову про відкриття виконавчого провадження, яку вже наступного дня направити вам і вашому «аліментнику». В реальності ж це може займати тижні або навіть місяці, якщо нічого не робити та не «дьоргати» державного виконавця (з приватним я думаю такі проблеми майже не виникають, адже обираєте виконавця ви самі). 

Як же це робити в умовах карантину, коли ви навіть не можете прийти на прийом до ВДВС та особисто поспілкуватися з виконавцем?

Хочеться сказати, що дуже легко, але ні. Проте у нас тепер багато часу, який ми можемо приділити цьому питанню. По перше, необхідно з’ясувати коли ВДВС отримав вашу заяву. Це ми можемо відстежити на сайті Укрпошти або кур’єрської служби, якщо заяву направляли кур’єром.  Через два дні, якщо постанова про відкриття провадження була винесена, інформація про наявність такого провадження відобразиться у автоматизованій системі виконавчого провадження (АСВП https://asvpweb.minjust.gov.ua/#/search-debtors). Для пошуку достатньо ввести ПІБ боржника у відповідні графи, проте повний доступ до інформації ви отримаєте лише з отриманням постанови про відкриття провадження. Саме в ній вказаний ідентифікатор доступу для сторін виконавчого провадження (ВП). Можемо почекати тиждень (приблизний термін отримання вами постанови, якщо виконавець зробив все вчасно), та я пропоную не втрачати час. Наступним кроком є додзвонитися до ВДВС на дізнатися кому з виконавців передано заяву та його контактний номер. Якщо вам це вдалося, набирайте виконавця та цікавтеся чи виніс він постанову і чи направив він її вам і боржнику. Навіть якщо він того не зробив, є шанси, що ваша заява опиниться зверху і виконавець таки це зробить. 

Якщо попри усі ваші зусилля  постанови ви не отримали і всі розумні строки на її надходження збігли, вами необхідно:

  1. написати заяву щодо надання інформації про хід виконання виконавчого провадження;
  2. написати заяву щодо видачі розрахунку заборгованості зі сплати аліментів;
  3. скаргу на бездіяльність виконавця щодо відкриття виконавчого провадження та вчасного надіслання постанови сторонам виконавчого провадження.

Чому саме ці заяви? Ну, з першою вважаю, все логічно: якщо постанова про відкриття виконавчого провадження вам не надійшла і ви не можете ніяким іншим чином дізнатися про хід виконавчого провадження, поцікавтеся про нього у письмовому запиті. 

Щодо другої заяви, то відповідь на неї, відповідно до п. 13 ст. 71 Закону, видається органом державної виконавчої служби, приватним виконавцем на вимогу стягувача протягом трьох робочих днів у випадках, встановлених законом. У яких же це випадках? Виконавець зобов’язаний обчислювати розмір заборгованості із сплати аліментів щомісяця. Виконавець зобов’язаний повідомити про розрахунок заборгованості стягувачу і боржнику у разі:

1) надходження виконавчого документа на виконання від стягувача;

2) подання заяви стягувачем або боржником;

3) надіслання постанови на підприємство, в установу, організацію, до фізичної особи – підприємця, фізичної особи, які виплачують боржнику відповідно заробітну плату, пенсію, стипендію чи інші доходи;

4) надіслання виконавчого документа за належністю до іншого органу державної виконавчої служби;

5) закінчення виконавчого провадження.

Таким чином, виконавець повинен досить оперативно надати відповідь на вашу заяву і, якщо він цього не зробить це ще один факт бездіяльності у нашу «скарбничку порушень»). 

Навіщо ж нам тоді скарга, якщо ми і так написали вже написали дві заяви (зразки цих заяв ви також зможете знайти на сайті https://ukrogis.com/zrazki-dokumentiv )? Ми не знаємо, чи отримаємо ми відповіді на заяви, а порушення один факт порушення вже маємо, тому пропоную не затягувати з обуренням таким фактом.

Згідно статті 74 Закону України «Про виконавче провадження» рішення, дії або бездіяльність державного виконавця та інших посадових осіб державної виконавчої служби можуть бути оскаржені стягувачем та іншими учасниками виконавчого провадження (крім боржника) до начальника відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, або до керівника відповідного органу державної виконавчої служби вищого рівня чи до суду. Зі скаргою до суду в цьому випадку можна почекати, а от до начальника відділу звернутись не завадить.

Скарга на рішення, дії або бездіяльність державного виконавця подається начальнику відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець. 

Скарга, подана у виконавчому провадженні начальнику відділу, якому безпосередньо підпорядкований державний виконавець, розглядається у 10-денний строк з дня її надходження. За результатами розгляду скарги начальник відділу виносить постанову про її задоволення чи відмову, яка в 10-денний строк може бути оскаржена до вищестоящого органу державної виконавчої служби або до суду.

Скарга у виконавчому провадженні подається виключно у письмовій формі та має містити:

1) найменування органу державної виконавчої служби, до якого вона подається;

2) повне найменування (прізвище, ім’я та по батькові) стягувача та боржника, їхні місця проживання чи перебування (для фізичних осіб) або місцезнаходження (для юридичних осіб), а також найменування (прізвище, ім’я та по батькові) представника сторони виконавчого провадження, якщо скарга подається представником;

3) реквізити виконавчого документа (вид документа, найменування органу, що його видав, день видачі та номер документа, його резолютивна частина);

4) зміст оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності та посилання на порушену норму закону;

5) викладення обставин, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги;

6) підпис скаржника або його представника із зазначенням дня подання скарги.

Всі ці документи направляємо поштою або кур’єром і знову ж таки чекаємо. Я думаю, що ваше очікування буде винагороджено постановою про відкриття виконавчого провадження і, можливо, відповідями на ваші звернення. Вітаю, тепер ви можете слідкувати за ходом виконавчого провадження через АСВП.

Далі буде….

error:
Догори