Нові правила для малого бізнесу 2020: РРО для всіх єдинників

views
172

Що день прийдешній нам готує

Практично кожного власника вже зараз хвилює питання, як буде працювати його бізнес за новими правилами 2020-2021 р. Тоді набирають чинності нові закони, які вже викликали незадоволення з боку підприємців. Навмисні побоювання чи справедливе обурення? Яку реальність ці закони пропонують насправді?

Закони № 128-ІХ «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» та № 129-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо детінізації розрахунків в сфері торгівлі і послуг» ще називають законами про застосування РРО та кешбек.

І у той час, коли самі правила використання РРО залишаються незмінними, у цих законах виникають нові заборонені види діяльності для ФОП-єдинників, скориговані розміри штрафів, механізм «кешбеку» та нове програмне рішення (E-Receipt).

З хорошого, що прийнято для ФОП 2 групи – це збільшення ліміту доходу з 1 500 000 грн до 2 500 000 грн з січня 2021 р.

Але основна мета даних законів: з 1 жовтня 2020 року зобов’язати ФОП 2-4 групи використовувати касові апарати – реєстратори розрахункових операцій (РРО).  

У цій статті ми поговоримо про нові вимоги використання РРО у малому та середньому бізнесі та пов’язані з цим важливі нюанси.

Хто повинен використовувати РРО

Поняття РРО (у вужчому розумінні — касовий апарат) знайоме нам вже давно, але це питання стосувалося більшою мірою великих компаній. Вони стикалися з усіма непростими особливостями їх роботи і малоприємними наслідками при виявленні порушень. Але, завдяки ухваленню законів 128-IX і 129-IX, тепер все міняється.

Зміни зачіпають ФОП на єдиному податку – малий і середній бізнес, який раніше працював на спрощеній системі, де були менш жорсткі вимоги ведення товарного обліку і первинної документації.

ФОП-єдинники 2-4 групи з доходом до 1 млн. грн на рік, можуть не використовувати РРО тільки до 01 жовтня 2020 р. незалежно від видів діяльності, за винятком ФОП які реалізують:

– технічно складні побутові товари, що підлягають гарантійному ремонту;

– медичні препарати, вироби медичного призначення, платні послуги в сфері охорони здоров’я.

Важливо: У разі перевищення обсягу доходів 1 млн грн, РРО необхідно використовувати вже з першого числа першого місяця кварталу, наступного за тим, де був перевищений вказаний ліміт і триває його використання у всіх наступних податкових періодах.

Але вже з 01 жовтня 2020 р., нові вимоги щодо використання РРО торкнуться і ФОП 2-4 групи, з такими видами діяльності:

– інтернет-магазини, які торгують через ФОП;

– реалізація текстилю (крім реалізації за готівку на ринках);

– реалізація деталей і устаткування для автотранспорту, відповідно до затвердженого переліку.

– кафе-ресторани швидкого обслуговування;

– готелі та аналогічні місця (група 55.10 КВЕД);

– туристичні агенції та туроператори;

– реалізація ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів і каменів;

– роздрібна торгівля секонд-хендом (група 47.79 КВЕД);

І з 1 січня 2021 року всі ФОП на єдиному податку мають використовувати РРО. Виняток:  ФОП 1 групи без найманих працівників з річним оборотом до 300 000 грн.

Особливості використання програмного РРО

Зазначене в новому законі використання програмного РРО має спростити перехід на нову систему для малого і середнього бізнесу. Це програмне рішення можна буде безкоштовно завантажити на звичайний планшет, смартфон або ноутбук та навіть видавати покупцям електронні чеки.

Але чи так все просто?

Якщо зануритися в це питання більш детально, то стане зрозуміло, що це програмний РРО – сумнівне спрощення. ФОПу все одно доведеться щодня в електронній формі робити фіскальні звітні чеки при здійсненні розрахункових операцій, створювати контрольні стрічки в електронній формі і забезпечувати їх зберігання до моменту передачі розрахункових документів на фіскальний сервер ДПІ.

А також необхідно спочатку встановити програмний РРО, зареєструвати його, внести в РРО найменування товарів/послуг, вести облік товарних запасів і тільки після цього проводити всі розрахункові операції з продажу та повернення товару/послуг, які відображені в обліку.

Невеличка ремарка:

Так, податківці говорять про те, що товарний облік, документи про надходження і походження товару мають забезпечити тільки ті, хто перебуває на загальній системі оподаткування і є платником ПДВ. 

Але при цьому вони чомусь не пояснюють той факт, що, згідно із законом про бухгалтерський облік, ФОП звільнені від ведення первинної документації, а за законом про РРО — зобов’язані.

Ось такий парадокс.

«Великий Брат»  слідкує не тільки за ФОП 

Окрім того, при використанні програмного РРО покупець буде обирати товар, а продавець – сканувати відповідний штрих-код. Чек буде формуватися у вигляді QR-коду, який покупець може побачити на екрані свого гаджета на касі та отримати повідомлення через SMS, WhatsApp, Viber або на електронну пошту.

Тобто будь-яка покупка буде залишати слід в інтернет-мережі з певним ступенем подробиць про продавця, місце продажу, товар та його ціну. Влаштовує вас це чи ні -вирішуйте самі, виходячи з моделі вашого бізнесу, товарних потоків та типу клієнтів. Програмний РРО все ще залишається на розсуд підприємців, чого не скажеш про його апаратний аналог.

 Робота в умовах несправності РРО  

 Але і це ще не всі складнощі, пов’язані з нововведеннями. Адже ми ж знаємо, що бувають випадки відсутності інтернету, несправність РРО, збої в мережі або на сервері (не виняток і фіскальний сервер ДПІ).  Як же торгувати, якщо таке сталося?

 У цьому випадку необхідно протягом робочого дня повідомити ДПІ, виробника РРО та/або сервісний центр за встановленою формою.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ:

Якщо у вас апаратний РРО – то Ви можете перейти на резервний РРО або здійснювати продаж з використанням розрахункових книжок (але не більше 7 днів).

Але якщо у вас програмний РРО – то в цьому випадку альтернативи немає, і, на період виходу з ладу РРО, проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту усунення несправності.

Якщо немає зв’язку з сервером

У випадку відсутності зв’язку з сервером, проводити розрахункові операції можна. Але при цьому потрібно здійснити ряд дій, а саме:

  1. Необхідно протягом години після відновлення зв’язку повідомити фіскальні органи про час початку і закінчення проведення операцій (за встановленою формою, яку повинен створити Мінфін);
  2. Треба змінити налаштування фіскального чека і надати інформацію про проведення операцій в режимі оффлайн (але не довше 36 годин), створивши електронні розрахункові документи. Їм присвоюються фіскальні номери з діапазону, сформованого фіскальним сервером. Номери з цього діапазону можна використовувати не більше 7 діб протягом одного календарного місяця.

Методика визначення діапазону, порядок видачі та резервування таких номерів будуть визначені окремо. Можливо на нас чекає «сюрприз». Але без номерів з діапазону використовувати програмний реєстратор оффлайн заборонено!

  1. Після відновлення зв’язку протягом години здійснюється передача копій створених в режимі оффлайн документів. Ці документи повинні бути передані на сервер раніше, ніж буде відправлений електронний фіскальний звіт за той день, коли були сформовані ці документи. Знищувати дані документи можна тільки після підтвердження їх на фіскальному сервері.

Нова реальність

Власникам малого та середнього бізнесу відтепер доведеться враховувати ці важливі нюанси роботи з РРО у своїй повсякденній діяльності. В іншому випадку — законодавством передбачений ряд санкцій. Детальніше про штрафи для бізнесу, а також про механізм «кешбеку», які підготували нові закони, ми поговоримо у статті «Нові правила для малого бізнесу 2020: кешбек та санкції».

А на завершення цієї статті хочеться додати, що до всіх змін треба завчасно готуватися. Якщо Ви хвилюєтеся про те, як правильно здійснити перехід на нові правила роботи з РРО, та хочете оцінити готовність вашого бізнесу до змін — зверніться до професіоналів. Компанія DEXTRA law&finance firm (https://dextralaw.com.ua) з радістю вам у цьому допоможе.

error:
Догори